www. .cz
celoodpružené rámy - vývoj, výroba, prodej a servis

sjezdové rámy | tlumiče | freeride rámy | foto | další info | info@benest.cz | domovská stránka | english / anglicky

Benest - další informace
Benest systém - progresivní odpružení

Všechny naše rámy těží z předností našeho patentovaného DELTA systému. Proč je tak komplikovaný? Proč obsahuje tak velké množství čepů a jak tento systém funguje? Jádrem principu je snaha využít pozitivní vlivy a potlačit negativa zadního pružení.
Při návrhu systému odpružení je nutné vzít v úvahu několik protikladných požadavků: dobře fungující neprogresivní (lineární) systémy odpružení obvykle poskytují příliš velký zadní zdvih, aby tak zajistily zlepšení kontaktu zadního kola s terénem a tím zvýšily komfort a bezpečnost jízdy.

DELTA 1: Obvyklé lineární systémy využívají měkké pružení k pohlcování malých terénních nerovností. (Úhel je relativně malý, můžeme prohlásit že křivka je plochá) Je velmi nepříjemné a nebezpečné jezdit s měkkým odpružením a velmi malým zdvihem. Brzy poznáte limity takového odpružení, toto má tendenci "nakopávat" (tlumič není shopen pohltit veškerou potřebnou energii).

DELTA 2: Samozřejmě, větší rázy stlačují pružinu větší silou, která vyžaduje delší pružinu a posouvá těžiště výš (obvykle je ale velmi důležité udržet těžiště co nejníže, jak je to jen možné. Je známý fakt, že v pomalých technických pasážích nepotřebujete maximální zdvih a váš bike bývá příliš vysoko, ale při doskocích se přesto obáváte, aby se kliky nedostaly do kontaktu s terénem). A co více - velké zdvihy mají tendenci měnit rozvor kol a to samozřejmě negativně ovlivňuje ovladatelnost kola. Je možné použít i tvrdší a kratší pružiny, ovšem to u lineárních systémů snižuje citlivost pružení na malé nerovnosti a to přináší mnoho negativních vlivů.

DELTA 3: Úhel je skutečně velký - křivka je velmi strmá. S dobrým odpružením kola přesně kopírují terén a poskytují jezdci přesnou kontrolu. Pokud je odpružení příliš tvrdé (křivka je příliš strmá, tlumič není dostatečně citlivý) - bike "poskakuje".
Je to nekonečný kruh. Citlivost na malé rázy s měkkým pružením vyžaduje velký zdvih a ten zase posouvá těžiště výš a činí kolo vratkým. Nebo tvrdé pružení, těžiště nízko a stabilní geometrie, ale kolo nekopíruje terénní nerovnosti a ztrácí ovladatelnost.
Jsou různé možnosti řešení tohoto problému, ale my jsme přesvědčeni, že náš DELTA systém je spolehlivý a přesně seřiditelný. Jak vidíte na obrázku, hledáme systém s přiměřeně plochou křivkou na počátku (měkké a citlivé odpružení), ale dostatečně strmou na konci zdvihu (pro absorbci velkých rázů při poměrně malém zvihu).

DELTA 4: Velmi důležité je napojení obou charakteristik. Nesmí být příliš ostré (odpružení musí zůstat plynulé jinak by přestalo být odpružením) a proto by měla být teoretická křivka progresivity pružení velmi pozvolná.

DELTA 5: A jsme u jádra věci, DELTA systém toto umožňuje, a nejen to. Změnou rozměrů ramen přepákování, jsou naši konstruktéři schopni přizpůsobit křivku pružení, aby tak vyladili chování stroje podle toho k jakému účelům bude použit, jinými slovy jak jsou tyto systémy schopny efektivně fungovat.

DELTA 6:Stupeň prograsivity pro různé úrovně namáhání byly virtuálně simulovány a poté doladěny v "živých" testech tak, aby byl maximálně využit zdvih tlumiče. To zajišťuje vítečnou ovladatelnost, komfort, a eliminuje "chození na doraz".

DELTA 7: Série obrázků ilustruje funkci DELTA systému. Je dobré vědět, že běžná vinutá pružina má lineární charakteristiku. Stlačení o konstantní vzdálenost vyžaduje v každém okamžiku konstantní nárust síly. V čem je tydy tajemství? Jak je u dobrých nápadů obvyklé - DELTA systém funguje velmi prostě. Aby byla jeho funkce demonstrována, byl pohyb mezi dolní a horní úvratí zdvihu zadní stavby rozložen do několika kroků o konstantním úhlu. Tento pohyb je progresivně transformován DELTA systémem. První krok (FSS) na rameni stlačuje pružinu méně (FSD) , než o kolik ji stlačuje (LSD) krok poslední (LSS). Pokud dáme tato fakta dohromady zjistíme že s dosaženým zdvihem dochází k přitvrzování funkce. Na počátku je pružení měkké, ke konci zdvihu ztvrdne natolik, že prakticky zabraňuje dosažení maximálního zdvihu tlumiče a tím jeho "proražení" na doraz.

DELTA 8: Poslední obrázek reprezentuje základní porovnání našich rámů podle prograsivity. Její stupeň a velikost zadního zdvihu jsou modifikovány tak, aby přesně vystihovaly potřeby každé disciplíny a umožnili maximální výkonnost. Myslíte, že jste tomu dokonale porozuměli? Pokusili jsme se Vám zde popsat DELTA systém co nejlépe, ale vězte: Až vyzkoušíte, poznáte jaká může jízda být...


Legenda:
X) Zdvih zadní stavby v milimetrech
Y) Zdvih tlumiče v milimetrech
1) Freelander 90 (X=90, Y=35), 140%
2) Freelander 115 (X=115, Y=35), 128%
3) Downhill DS (X=120, Y=35), 126%
4) Downhill DH (X=200, Y=50), 120%

Časté dotazy

Jaká je dodací lhůta rámu, tlumiče nebo náhradních dílů od okamžiku objednání?
V současné době můžeme požadovaný výrobek expedovat okamžitě. U rámů s nestandardní barvou je prodleva způsobená lakováním 7-10 dnů.

Jak je přepákování chráněno před mechanickým poškozením a před vnikáním nečistot?
Přepákování je jako celek chráněno umístěním uvnitř rámového trojúhelníku. Tím je zamezeno kontaktu s odletujícími kameny a větvemi. Před vnikáním vody a jemných nečistot jsou čepy přepákování chráněny gumovými těsnícími O-kroužky.

Downhill: Jaký je nejširší plášť, který se vejde do zadní stavby?
Nejširší plášť použitelný v kombinaci se sjezdovým ráfkem (například DeeMax) je 2,6".

Downhill: Lze na sjezdový rám Benest připevnit přesmykač?
Ne, díky pozici hlavního čepu není možno přesmykač upevnit. Pokud chcete downhill rám použít pro těžší freeride, je možné použít zadní náboj s planetovou převodovkou v kombinaci s vícerychlostní kazetou a jedním převodníkem.

Downhill: Jaký je nejširší plášť, který se vejde do zadní stavby?
Sjezdový rám je připraven na montáž kotoučových brzd s IS rozměrem. Na zadní patce jsou připraveny 2 sady montážních otvorů. První je umístěna uvnitř trojuhelníku zadní stavby. Ta je určena pro montáž kotoučové brzdy s třmenem menších rozměrů (jako je například Formula Evo, Grimeca). Takto umístěný třmen je prakticky nezranitelný, je celý kryt trubkami zadní stavby. Další sada montážních otvorů je umístěna standardně na straně vnější a slouží pro monáž brzd s větším třmenem (Magura Gustav M).

Downhill: Jak je sjezdový rám připraven pro vedení hadic kotoučových brzd?
Pro vedení hadic je připraveno na rámu několik úchytů do nichž lze vedení upnout bez pomoci nástrojů.

Downhill: Je možné na sjezdový rám připevnit ráfkové brzdy?
Ne, na sjezdový rám nelze ráfkové brzdy připevnit. Rám nemá na zadní stavbě úchyty pro jejich montáž. Ty je však možné na speciální objednávku navařit.

O nás

Profil firmy: Benest CZ, je českou společností, která vznikla na jaře roku 1996. Zabýváme se vývojem, výrobou, prodejem a servisem rámů a tlumičů celoodpružených kol. Konstrukce i výroba našich rámů je založena na dlouholetých zkušenostech při úpravách a ladění motokrosových speciálů. Naše produkty vznikají pouze z osvědčených materiálů, jsou navrženy a vyrobeny ověřenými technologiemi na špičkové světové úrovni.
Materiály a technologie: Svařování rámů probíhá pomocí automatů v ochranné atmosféře metodou WIG z chrom-molybdenové oceli SANKO 25CrMo4. Svařování i lakování těchto rámů probíhá u jednoho z nejlépe technologicky vybavených výrobců v Evropě - firmy Fort Frames v Ústí nad Orlicí. Rovněž valivá a kluzná uložení jsou od renomovaných výrobců a poskytují tak našim zákazníkům záruku celosvětové kompatability nahradních dílů.
Úspěchy: Zatím nejvetším sportovním úspěchem jsou pro nás výsledky

Milana Kozára, mistra Slovenska ve sjezdu (2001, 2002) a vítěze Slovenského poháru ve sjezdu (2003).

Tohoto a mnoho dalších výborných závodníků víkend co víkend provázejí naše rámy v domácích i zahraničních pohárových závodech ve sjezdu a dualu a díky svým výborným vlastnostem si získávají další a další příznivce a spokojené majitele.

Benest CZ, s. r. o.
U Lipek 616
561 64  Jablonné nad Orlicí
e-mail: info@benest.cz
Telefon:
603 581 924

sjezdové rámy | tlumiče | freeride rámy | foto | další info | info@benest.cz | domovská stránka | english / anglicky

Copyright © 2014 Benest CZ, s.r.o.
Všechna práva vyhrazena